Lavt selvværd

Lavt selvværd – ikke at føle sig god nok

Lavt selvværd handler om angst for ikke at føle sig god nok. Lavt selvværd opstår, når vi er angste for ikke at slå til, angste for ikke at leve op til andres og egne forventninger samt angste for, hvad andre kunne tænke om én. Lavt selvværd får os til at tænke: “Jeg er ikke god nok”.

Selvværd handler om den måde, vi opfatter os selv på – altså hvordan vi tænker om os selv, siger om os selv, og tror, at andre tænker om os, samt hvordan vi handler i bestemte situationer. 

Selvværd handler om værdien: at føle sig god nok. Selvværd får os til at tænke: “Jeg er god nok” – et udsagn, der afspejler meget mere end fire små ord. Det er kernen i vores personlige trivsel – og afgørende for vores psykiske trivsel, at vi føler os værdifuld.

Lavt selvværd: "Jeg er ikke god nok"

Destruktive tanker

Når man har lavt selvværd, kan der let opstå en række destruktive tanker, som fx:

  • “Jeg er ikke god nok”
  • “Jeg er en total fiasko”
  • “Jeg dummer mig altid”
  • “Jeg er ikke noget værd”
  • “Det bliver aldrig anderledes”
  • “Jeg er ikke ligeså smuk som andre”
  • “Hvis jeg laver fejl, er jeg ikke god nok”
  • “Hvis andre er vrede på mig, har jeg gjort noget forkert”
  • “Andre er ligeglade med mig eller tænker dårligt om mig, de kan se mine fejl”

Klassiske symptomer på lavt selvværd

  • Negative antagelser om sig selv
  • Høje krav til sig selv
  • Optagethed af at please andre
  • Problemer med at sige nej til andre
  • Usikkerhed i sociale sammenhænge
  • En indre kritiker og hård dommer på tankeplan
  • Underkendelse af egne præstationer og kvaliteter
  • Svært at tage imod komplimenter og roser aldrig én selv
  • Svært at lukke andre ind og holder kortene tæt til kroppen
  • “Samler på” minder om dårlige oplevelser eller ting, man ikke føler, man har gjort godt nok

Pas på dine tanker
Pas på dine tanker, for dine tanker bliver til ord.
Pas på dine ord, for dine ord bliver til handlinger.
Pas på dine handlinger, for dine handlinger bliver til vaner.
Pas på dine vaner, for dine vaner bliver din skæbne.
                                                            Gammelt kinesisk ordsprog

Store konsekvenser af lavt selvværd

Når selvværdet er lavt, er man især præget af dårligt humør, fordi man sidder fast i sine negative tanker og følelser omkring sig selv. Det kan være svært at vise empati og leve sig ind i andres tanker og følelser, fordi man har så meget fokus på sig selv og sin egen smerte. Det betyder også, at man ofte mistolker andre. Man tror fx, at det er ens skyld, at partneren er i dårligt humør, uden at det er tilfældet. Får man ros af andre, preller det af, for man tror ikke på det, fordi man er overbevist om, at man ikke er værd at holde af. Man kan derfor være svær at hjælpe.

Når man ikke føler sig af værdi, lader man være med at gå efter det, man har brug for i livet. Det gælder fx i forhold til andre mennesker og i forbindelse med uddannelse og job. Det er svært at svare på, hvad man vil med sit liv, for man har ikke en tro på, at man kan vælge, endsige lykkes.

Måske savner man kontakt til andre mennesker, en kæreste eller en god ven eller spændende oplevelser, men man kan lige så godt lade være med at gå efter det, fordi man på forhånd forventer, at det vil mislykkes. Man kommer let ind i en selvforstærkende negativ spiral, der nedsætter livskvaliteten. 

Selvværdet udvikles i løbet af barndommen.

Man udvikler et sundt selvværd, hvis man er født af kærlige forældre, der giver udtryk for, at de elsker en – uanset om man er glad eller vred – og aldrig gør deres kærlighed betinget af fx god opførsel.

Men er man meget tidligt i sit liv i tvivl om, at man er god nok, er man meget sårbar over for kritik, fordi man ikke får udviklet sin evne til at sortere i, hvad der er rigtigt eller forkert. Man opfatter kritik som sandhed og tror, at man nok er et dårligt menneske, når andre siger det.

Vores selvværd er roden til vores trivsel livet igennem. 

Selvværd versus selvtillid

Selvværd og selvtillid er ord, der ofte bruges i flæng. Men de betyder noget forskelligt, selvom de i høj grad spiller sammen. Hvor selvværd går på at være tilfreds med sig selv, kende sine gode sider og acceptere sine fejl og mangler, handler selvtillid om at være tilfreds med det, man gør. Selvværd skabes i det indre, og selvtillid i måden man bruger sine færdigheder på i forhold til andre mennesker. Ofte vil det dog være sådan, at mestring af noget også fører til øget selvværd.

“Vær dig selv,
 alle andre er alligevel optaget”
                                           Oscar Wilde

(Irene Henriette Oestrich, cand.psych.aut., Ph.D, adj. professor)